-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38903 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

لطفاً دلايل عقلي و نقلي امامت را اثبات كنيد؟

امامت، استمرار خط نبوت است. خداوند متعال كه نوع بشر را براي پيمودن راه كمال و سعادت آفريده همانگونه كه بايد براي ارائه طريق و رسيدن به مطلوب، پيامبراني را كه متكي به نيروي وحي، و داراي مقام عصمت هستند مبعوث كند، لازم است براي تداوم اين راه، بعد از رحلت پيامبران، جانشينان معصومي را براي آنان قرار دهد كه جامعه انساني را در مسأله ارائه طريق و هدايت به سوي مقصد كمك كند; زيرا:

1. عقل انسانها به تنهايي براي تشخيص تمام عوامل و اسباب پيشرفت و كمال كافي نيست.

2. آيين انبيا ممكن است بعد از رحلت آنها دستخوش انواع تحريفات شود، به همين جهت، پاسداراني معصوم و الهي لازم است تا از آن پاسداري كنند. امام صادقميفرمايد: در ميان ما اهلبيت در هرنسلي، افراد عادلي هستند كه تحريف غلو كنندگان را از آن ]اسلام[ نفي ميكنند، و دست بدعت گذاران و دين سازان و اهل باطل را كوتاه، و تأويل و تفسير نادرست جاهلان را كنار ميزنند.( اصول كافي، شيخ يعقوب كليني، ج 1، ص 80، دارالتعارف للمطبوعات، بيروت. )

3. تشكيل حكومت الهي كه انسان را به اهداف مورد نظر برساند، فقط از طريق پيشوايان معصوم امكانپذير است; زيرا حكومتهاي انساني بنا به شهادت تاريخ، هميشه در مسير منافع مادي افراد يا گروههاي خاص سير كردهاند.( ر.ك: پيام قرآن، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 38 و 39، مدرسه اميرالمؤمنين. )

امام رضا7 دربارة فلسفه امامت ميفرمايد: امامت، مقام انبيأ، وراثت اوصيأ و جانشيني خدا و پيامبر است ... امام، ماه درخشان و چراغ پرفروغ و نور تابان و ستاره هدايت در تاريكي است...( اصول كافي، همان، ص 256 و 257. )

از ممارست و مطالعه دقيق قرآن مجيد به دست ميآيد، اين كتاب پر ارج آسماني در بيان دستورهاي خود، شيوة مخصوص دارد كه بيان به شكل كلّي و بسيط است و سپس خداي تعالي تبيين و تفسير آن را به عهده رسول خدا9 قرار داده; و أنزلنآ إليك الذّكر لتبيّن للنّاس ما نزّل إليهم (نحل، 44)

نظير دستور كلّي نماز اقيموالصلوة و زكات آتوالزكاة و حج و للّه علي الناس حجّ البيت من إستطاع اليه سبيلاً و... كه بيان تعداد ركعات نماز و يا بيان حدّ و نصاب زكات و توضيح هفت دور طواف و كيفيت حج، همه اينها را پيامبر اكرم براي مسلمانان تفسير و تشريح فرمود كه هيچكدام از توضيحات آن حضرت در قرآن به نحو ريز و جزئي ذكر نشده، بلكه به نحو اجمال و كلّي و سربسته ذكر شده است.

مسأله امامت امامان اثنيعشر كه اوصياي گرامي پيغمبر اسلام هستند نيز با همين شيوه در قرآن ذكر و اثبات شده كه حدود 84 آيه به امامت امامان معصوم: دلالت دارند از جمله آيات، 59 از سورة نسأ اطيعو الله... و اولي الأمر منكم فس ?‹لوَّا أهل الذّكر إن كنتم لاتعلمون (نحل، 43; انبيا، 7) اتّقوا اللّه و كونوا مع الصّـَدقين (توبه، 119) إنّما وليّكم اللّه و رسوله و الّذين ءامنوا... (مائده، 55) يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس أهل البيت (احزاب، 33) و همچنين آيه تطهير و مباهله و غيره كه اين آيات را پيامبر اكرم به ائمه اثنيعشر معصومين: تفسير و تك تك آنها را با نام و نشان و خصوصيات براي مسلمانان معرفي كردند كه از جمله آن اين حديث مشهور، به نقل از جابربنعبداللهانصاري است: جابر ميگويد: خدمت پيامبر اكرمرسيدم; در حالي كه تازه آيه 59 از سورة نسأ نازل شده بود. عرض كردم: يا رسول الله، خدا و رسول خدا را شناختيم و اطاعت ميكنيم. امّا ولي الامري كه در اين آيه آمده كيانند كه اطاعتشان همچون اطاعت شما و خداوند بر ما واجب شده است؟

پيامبر گرامي فرمودند: اي جابر! اوليالأمر، جانشينان من و امامان مسلمانان بعد از منند كه اوّل آنها علي، فرزند ابوطالب، سپس حسن، بعد حسين، بعد علي فرزند حسين، سپس محمّد فرزند علي ـ كه در كتاب آسماني تورات به باقر مشهور است و تو ايشان را خواهي ديد و وقتي ديدي، سلامم را به او برسان ـ سپس صادق جعفر فرزند محمّد سپس از آن موسي فرزند جعفر بعد علي فرزند موسيَ، سپس محمّد فرزند علي، بعد علي فرزند محمّد پس از آن حسن فرزند علي، سپس هم نام من و هم كنيهام حجت خدا در زمين و باقيمانده خدا در ميان بندگانش فرزند حسنبنعلي، همان شخصي كه خداوند به وسيلة او مشارق و مغارب زمين را فتح ميكند و او از پيروانش غايب ميشود. در زمان غيبت آن حضرت كساني در اعتقاد به امامت او ثابت قدم ميمانند كه خداوند دلهايشان را با ايمان امتحان كرده است.( كتاب كمال الدين، باب نص الله عزوجل علي القائم، ص 253. )

در روايتي ديگر از ابوبصير نقل شده كه به امام باقر7 عرض كردم! مردم(اهل سنت) به ما اعتراض ميكنند كه اگر امامان حقّند، چرا خدا نامي از آنها در قرآن نبرده است؟ امام باقر فرمود: در پاسخ آنها بگوييد: خدا نماز را بر پيغمبر9 نازل كرد و اسمي از سه يا چهار ركعت آن نبرد تا اينكه رسول خدا آن را توضيح داد و نيز فريضه حج را نازل فرمود، ولي تعداد طوافهاي هفتگانه آن را نازل نكرده تا پيغمبر9 آن را تفسير كرد; همين طور است امامت ما; خداوند آية اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اوليالامر منكم را نازل و پيامبر اولولأمر را به ائمه اثنيعشر تفسير فرمود و اگر ساكت ميشد و بيان نكرده بود، آلعباس و آلعقيل و يا ديگران مدعي ميشدند كه مراد از اوليالأمر ماييم...( تفسير عياشي، ذيل آيه 59 سورة نسأ. )

بدين مطلب در برخي روايات اشاره شده است; شخصي از امام باقر7 تفسير آية إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الاْ ?َمَـَنَـَتِ إِلَيََّ أَهْلِهَا; (نسأ، 58) خداوند به شما فرمان ميدهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد! پرسيد؟ امام فرمود: مقصود ما هستيم كه بايد امام سابق، كُتب و علم و سلاح را (كه نشانههاي امامت است) به امام بعد از خود تحويل دهد.

در روايتي ديگر نيز آمده است كه امام رضا7 در تفسير اهلها در آيه شريفه مذكور (نسأ، 58) فرمود: آنها (مقصود از اهلها) ائمه از آل محمدند كه هر امامي بايد امانت را به امام بعد از خود تحويل دهد و... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.